torsdag 25. april 2013

Verdens bokdag 23.04.2013

I sammenheng med den internasjonale bokdagen, som er den 23.04.2013, har jeg og min klasse lest en tekst om bokens stilling i dag. Vi fikk i oppgave å skrive kort hva denne teksten handler om. Vi skal også ta for oss faktaboksen i denne artikkelen og kommentere den. I dette innlegget vil jeg skrive litt om mitt forhold til bøker og anbefale dere en bok som jeg trives godt med.

I artikkel står det skrevet litt om hvor mye vi faktisk leser bøker, selv i disse dager hvor iPad og lesebrett er så utbredt og lett tilgjengelig som de er. Barnebøker har faktisk aldri solgt så bra som det de gjør den dag i dag. Og det er faktisk en sammenheng mellom utdanning og leslyst, de som har høy utdanning leser ofte mer enn de med lavere utdanning.


I artikkelen er det også en faktaboks om Nordmenns bokvaner i 2013. Der står det blant annet at 25% av den norske befolkning leser trykte bøker daglig, og at denne andelen har vært ganske lik de siste årene. Jenter og kvinner er også de som leser mest. Dette kan kanskje henge sammen med at det å lese, spesielt romaner, blir sett på som en feminin ting. Eller kanskje det henge sammen med kvinner sin evne til å slappe av og ta seg tid til å lese en bok. For menn er det kanskje ikke like lett å sitte seg ned og koble av med en bok, og om de først skal gjøre det skal det helst være en bok fylt med action og spenning.



Selv jeg er oppvokst med bøker og leste stadig da jeg var liten, men nå som jeg er blitt en lat ungdom merker jeg at det er ikke lengre bøker som fanger min interesse i hverdagen. Jeg leser gjerne bøker i fleng om sommeren. Sluker ene boken etter den andre og trives godt med det, men det er desverre sånn at når sommerferien er over og det bærer tilbake til skolebenken blit litteraturen byttet ut med andre ting. Det å lese en bok blir ikke lengre en nytelse, men et stressmoment i hverdagen.

Tom Murphy (2005), wikimedia.org
Jeg vil gjerne benytte denne anledningen til å anbefale en av mine favorittbøker. En bok jeg slukte på tre knappe dager på stranden sommeren i 2006. Det var min mor som hadde kjøpt den til meg, uvitende om at denne boken noen få år senere skulle bli en kjempehit verden over, nemlig Twilight. For meg er det ingen overraskelse at nettopp denne boken er blitt så populær som den er blitt. Forfatteren, Stephenie Meyer, klarer ikke bare å komme opp med en fantastisk historie, men måten hun skriver på er også fengende. Boken er kanskje ikke for alle, men er du en ungdom på jakt etter som får timene på stranden til å gå raskere er den å anbefale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar