tirsdag 22. januar 2013

Den profesjonelle elev


25. oktober 2012 publiserte aftenposten en kronikk skrevet av Axel Fjeldavli, leder i elevorganisasjonen. I kronikken «Hvor er denprofesjonelle elev?» skriver Axel om elevene sin jobb i klasserommet.  Han forteller at det å være en profesjonell elev er like viktig som det å være en profesjonell lærer, og hvor viktig det er at elevene selv tar ansvar for egen læring.

I innlegget sitt skriver Fjeldavli: «Selv ikke verdens beste lærer klarer å lære en fisk å klatre i trær. Det er ingen absolutt sammenheng mellom lærerens undervisning og elevenes læring.». Som elev selv kan jeg si meg enig i dette. Hver dag ser jeg elever som er umotivert og ikke ønsker å være på skolen. Hodet deres er på helt andre steder enn der det burde være, nemlig på arbeidet sitt. Uavhengig om du har en god lærer eller en mindre god lærer er det ditt ansvar og lære, der er tross alt du som skal ut i arbeidslivet en dag.

Kate Lapine, (23.04.2013) wikimedia.org


Axel snakker også om at politikerne er for fokusert på at det er lærerne som er problemet. Men trenger det å være slik? For mange er ikke problemet at læreren ikke har god nok utdanning, men at eleven ikke føler at de ikke trenger å være med i timen. Elevene sitter der passivt og tenker på alt det andre de kunne ha gjort.
I dag handler ikke alltid skole så mye om læring lenger. Det blir sett på som en plass hvor venner møtes, et sted man kommer for en samtale og latter, ikke nødvendigvis regning og lesing. Jeg tror det er viktig at fokuset kommer tilbake til læringen og at det blir stilt høyere og mer konkrete krav til elevene.

Alt i alt tror jeg det er viktig at elevene vet nøyaktig hva som kreves av dem når de stiller opp på skolen, klare for dagens utfordringer. Klare til å leve opp til forventningen som stilles.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar